Hans Thoma

Triton Pair

1895,

algraphy

 

Hans Thoma (1839-1924)

"Tritonenpaar" ["Triton Pair"], also known as "Triton and Nereide" and also known as "Miracle of the Sea"

color algraphy (aluminograph) on thick paper

34,5 x 44,5 cm (13.5 x 17.5 in.)

1895

signed in ink lower right (stamped signature?)

The Daulton Collection



Discussion:


Based on Thoma's oil painting of 1892.  


Thoma later made two closely related etchings of the same or similar composition;  see Beringer (catalogue raisonné), cat. nrs. 207 (dated 1917) and 264 (dated 1920).


Regarding the 1892 oil painting of the identical composition and color as the algraphy, it has been written:


"Tritons and Nereids are very popular in the art of Symbolism: Böcklin, Klinger and Franz von Stuck paint the sea gods, the young Barlach depicts them in ceramics. They are symbols of the unbridled forces of nature, of an eroticism that was taboo in late 19th century society. Thoma had been working on the topic since the late 1870s. The present painting is characterized by its impressive lighting. The couple sits on a rock in the foreground, with sweeping gestures covering a large part of the picture area. Behind his [Triton's] back the sun rises over the sea, its rays illuminating the silhouette while the flesh remains in bluish shadow. The abstraction in detail and the reduction to a few colors gives the depiction, a major work by Thomas from this period, a visionary and emblematic character." KF 2014


German-language original:


"Tritonen und Nereiden stehen in der Kunst des Symbolismus hoch im Kurs: Böcklin, Klinger und Franz von Stuck malen die Meeresgötter, der junge Barlach bildet sie in Keramik. Sie sind Sinnbilder für die ungezügelten Kräfte der Natur, für eine Erotik, die in der Gesellschaft des ausgehenden 19. Jahrhunderts tabuisiert ist. Thoma beschäftigt sich seit den späten 1870er Jahren mit dem Thema. Das vorliegende Gemälde zeichnet sich durch seine eindrucksvolle Lichtregie aus. Das Paar sitzt im Vordergrund auf einem Felsen, mit ausgreifender Gestik durchmisst es einen Großteil der Bildfläche. Hinter seinem Rücken geht die Sonne über dem Meer auf, ihre Strahlen erleuchten die Silhouette, während das Inkarnat im bläulichen Schatten bleibt. Durch die Abstraktion im Detail und die Reduktion auf wenige Farbtöne erhält die Darstellung, ein Hauptwerk Thomas aus dieser Zeit, einen visionären und dabei emblematischen Charakter."

Contact:
Jack Daulton
The Daulton Collection
thedaultoncollection@outlook.com