Fidus

Die Halle der Ergebung 

[The Hall of Surrender]

watercolor over pencil, 1897

 

Fidus (Lübeck 1868-1948 Woltersdorf bei Berlin), also known as Hugo Höppener


"Die Halle der Ergebung" ["The Hall of Surrender (or Resignation)"]


1897

watercolor over pencil on wove paper

18,7 x 43,3 cm, mounted on cardboard


titled, monogrammed, and dated on the cardboard mount lower right in black ink: "Aus der 'Halle der Ergebung' f. -97"


on the cardboard verso lower right signed and titled in blue chalk: "Die Halle der Ergebung  fidus"


in addition, on exhibition label on backing board in artist's hand in black ink signed, inscribed, and titled: "Hugo Höppener - fidus  Grünewald ... 'Die Halle der Ergebung' "



Exhibition History:


Kunstsalon Gerstenberger, Chemnitz, Nr. 568 (label verso)


Galerie Commeter, Hamburg, Nr. 100 (label verso)


Albert Rathke's Kunstausstellung, Magdeburg, Nr. 18164 (label verso)


Erste Gesamtausstellung der Werke von Fidus, Berlin und Hamburg 1928, Nr. 38 (exhibition number verso)


Galerie Hippolyte Grombach, Strassburg/Strasbourg (label verso)



Discussion:


"The Hall of Surrender is part of Fidus' complex plan for the 'Temple of the Earth' from 1901, which embodies the devotion to the worship of the natural world and the human spirit. Our watercolor with the motif from the Hall of Surrender was created as early as 1897 and shows caryatids who support a cornice that, instead of the facade of an architecture, provides a view of a barren and dreary tree landscape at dusk. Crouching figures are placed between the caryatids, hiding their faces in their hands in a desperate pose that points to the title 'Hall of Surrender.' The brightly twinkling stars in the sky appear like little glimmers of hope in the landscape."  B (loose English translation from German original, below)


"Die Halle der Ergebung ist Teil von Fidus' komplexem Plan zum 'Tempel der Erde' von 1901, der die Hinwendung zur Verehrung der Naturwelt und dem menschlichen Geist verkörpert. Unser Aquarell mit dem Motiv aus der Halle der Ergebung entstand bereits 1897 und zeigt Karyatiden, die ein Gesims tragen, das anstelle der Fassade einer Architektur den Blick frei gibt in eine karge und triste Baumlandschaft bei Dämmerung. Zwischen den Karyatiden sind hockende Figuren platziert, die in verzweifelter Pose das Gesicht in ihren Händen verbergen und auf den Titel 'Halle der Ergebung' hindeuten. Die hell funkelnden Sterne am Himmel erscheinen indessen wie kleine Hoffnungsschimmer in der Landschaft."  B


For a photograph showing Fidus with this watercolor in the atelier of his home in Woltersdorf, see: Janos Frecot, Johann Friedrich Geist, and Diethart Kerbs, Fidus 1868-1949. Zur ästhetischen Praxis bürgerlicher Fluchtbewegungen (München: Rogner & Bernhard, 1972), pg. 192.


detail 1:
detail 2:
verso with exhibition labels:

 


Contact:
Jack Daulton
The Daulton Collection
Los Altos Hills, California
info@symbolismus.com