Max Klinger

Opus VIII: Ein Leben (A Life)

The Heinrich Stinnes Portfolio,

etchings and aquatints on paper

nineteen trial proofs, 1883-84

 

Max Klinger (1857-1920) 


"Ein Leben" ["A Life"], Rad.-Opus VIII


The Heinrich Stinnes Portfolio

etching and aquatint on paper

nineteen trial proofs, 1883-1884

most signed, dated, and inscribed


in addition, each etching in an individual folder, in ink titled and signed by Klinger;

the entire collection in a linen-covered, decorated portfolio case designed by Klinger (27 x 19 x 1 1/4 inches)



Provenance:


Heinrich Stinnes (1867-1932), Cologne, most with violet collector's stamp (Lugt 1376a)


Otto Dix (1891-1969), Dresden




The above print is Plate 5 from Klinger's cycle "Ein Leben (Opus VIII)":


"Verlassen" ["Abandoned"]

1884

etching and aquatint in reddish-brown and black ink on paper

31,5 x 45 cm

trial proof of state II

signed and dated in pencil lower left: "Max Klinger. 11.10.84"

catalogue raisonne Singer 131 II

Heinrich Stinnes collector's stamp upper right


Exhibition History of this impression of "Verlassen":


"Alfred Kubin: Confessions of a Tortured Soul," Leopold Museum, Vienna, April 16 - July 24, 2022


Publication History of this impression:


Hans-Peter Wipplinger, ed., Alfred Kubin: Confessions of a Tortured Soul (Vienna: Leopold Museum, 2022), pgs. 204 (ill.), 321.


 

The Heinrich Stinnes Ein Leben Portfolio consists of the following nineteen prints, all proof impressions, now owned by The Daulton Collection:

1. Prefacio I. Radierung und Kupferstich in Rotbraun und Schwarz. Signiert und datiert M. Klinger 10.4.84 sowie bezeichnet 2. Zustand 4. Druck. Plattengröße 29,8 x 25,1 cm. Singer 127 II.

2. Prefacio II. Aquatintaradierung mit Kaltnadel. Signiert und datiert M. Klinger 7.10.84 sowie bezeichnet 3. Zust. 4. Dr. Plattengröße 17 x 29 cm. Singer 128 III.

3. Träume. Radierung. Signiert und datiert M. Klinger 10.4.84 sowie bezeichnet 3. Zust. 3. Druck. Plattengröße 31 x 17,8 cm. Singer 129 III.

4. Verführung. Radierung und Aquatinta. Plattengröße 42 x 22 cm. Singer 130 III.

5. Verlassen. Radierung und Aquatinta in Rotbraun und schwarz. Signiert und datiert M. Klinger 11.10.84. Plattengröße 31,5 x 45 cm. Singer 131 II. (Untere rechte Ecke feuchtfleckig; weiße Ränder etwas angestaubt).

6. Anerbieten. Radierung. Signiert und datiert M. Klinger 18.oct.84 sowie bezeichnet 1. Zustand 2. Druck. Plattengröße 19 x 30 cm. Singer 132 I.

7. Rivalen. Radierung und Aquatinta. Signiert und datiert M. Klinger 10.4.84 sowie bezeichnet 4. Z. 3. D. Plattengröße 26,8 x 16,5 cm. Singer 133 IV. (Zwei kleine Braunfleckchen im weißen Plattenrand).

8. Für Alle. Radierung. Signiert und datiert M. Klinger 24/1.83 sowie bezeichnet Ir etat 4me épreuve. Plattengröße 29,1 X 20,6 cm. Singer 134 I.

9. Auf der Straße. Radierung und Aquatinta. Signiert und datiert M. Klinger 29.7.84 sowie bezeichnet 1. Z. 4. Dr. Plattengröße 29,8 x 18 cm. Singer 135 I.

10. In der Gosse. Radierung und Aquatinta. Signiert und datiert M. Klinger 10.4.84. Plattengröße 21 x 19 cm.Singer 136 II.

11. Gefesselt. Radierung und Aquatinta. Signiert und datiert M. Klinger 20.Jan.84 Berlin sowie bezeichnet 1. Z. 3. Druck. Plattengröße 30 x 21 cm. Singer 137 I.

12. Untergang. Radierung und Kaltnadel. Signiert und datiert M. Klinger 4/10.84 sowie bezeichnet 2. Z. 3. Dr. Plattengröße 27,8 x 22,8 cm. Singer 138 II.

13. Christus und die Sünderinnen. Radierung und Kupferstich. Unvollendeter Zustandsdruck vor den Überarbeitungen. Plattengröße 29,7 x 41 cm. Singer 139 II.

14. Leide!. Radierung und Aquatinta. Signiert und datiert M. Klinger 3.oct.84. Plattengröße 29,8 x 20,8 cm. Singer 140 II.

15. fehlt (Ins Nichts zurück).

Verworfene Platten und Vignetten [rejected plates and vignettes]:

1. Auf der Straße (Verworfene Platte). Kupferstich und Aquatinta. Vollendeter Zustand vor aller Schrift. Plattengröße 41 x 25 cm. Singer 143 II.

2. Christus und die Samariterin (Verworfene Platte). Kupferstich (Kaltnadel). Vollendeter Zustand vor aller Schrift. Plattengröße 17,7 x 29,8 cm. Singer 145 V.

3. Finis (Verworfene Platte). Radierung und Aquatinta. Signiert und datiert M. Klinger 20. Jan. 1884 Berlin sowie 3.Z. 3.Dr. Plattengröße 29,8 x 25 cm. Singer 146 III.

4. Ausgabezeichen "Erste Ausgabe" Frauenkopf im Meer mit Möven (Vignette für die 1. Ausgabe). Radierung. Plattengröße 9,1 x 6,5 cm, Blattgröße 30,5 x 22 cm. Singer 293 III.

5. Ausgabezeichen "Zweite Ausgabe" Meermädchen (Vignette für die 2. Ausgabe). Radierung in Braun. Plattengröße 9,1 x 6,5 cm, Blattgröße 30,5 x 22 cm. Singer 294 II.

Max Klinger
"Ein Leben ["A Life"], Rad.-Opus VIII"
1880-1884
portfolio cover
The Daulton Collection

Max Klinger (1857-1920) 


"Verführung" ["Temptation" or "Seduction"]

1884

etching and aquatint on paper

42 x 22 cm (plate)

trial proof of the third state (before letters)

unsigned

Heinrich Stinnes collector's stamp lower left

The Daulton Collection


Singer (catalogue raisonne) 130 III


A rare trial proof of Plate 4 from Klinger's Ein Leben cycle.



Exhibition History of this impression of "Verführung":


"Alfred Kubin: Confessions of a Tortured Soul," Leopold Museum, Vienna, April 16 - July 24, 2022


Publication History of this impression:


Hans-Peter Wipplinger, ed., Alfred Kubin: Confessions of a Tortured Soul (Vienna: Leopold Museum, 2022), pgs. 126 (ill.), 321.




Outside of The Heinrich Stinnes Portfolio, The Daulton Collection also owns a signed trial proof of the third state of "Verführung" as well as a signed trial proof of the second state of "Verführung."

Contact:
Jack Daulton
The Jack Daulton Collection
Los Altos Hills, California
info@symbolismus.com