Christian Wilhelm Allers

Self-Portrait with Monkeys

1885,

pen and wash on paper

 

Christian Wilhelm Allers (Hamburg 1857-1915 Karlsruhe)


Self-Portrait in Benoit Ahler's Monkey Theater


1885


pen in black and brown, gray wash, heightened with white, on drawing paper, mounted on sturdy cardboard


51,2 x 38,8 cm


signed, dated and inscribed lower right: "C.W. Allers Dez. 1885 / Aus Benoit Ahlers Affentheater. / der Maler hinter den Coulissen" ["C.W. Allers December 1885 / From Benoit Ahler's monkey theater. / the painter behind the scenes"]


The Daulton Collection



Publication History:


Gartenlaube, 1887, Nr. 4, ill. pg. 60 (described at pg. 68).



Discussion:


"Christian Wilhelm Allers, initially trained as a lithographer, studied at the Karlsruhe Academy. From 1885 onwards, his hometown of Hamburg became his residence; and in 1887 he began publishing drawn cycles about theater and circus, including 'Mikado' and 'Hinter den Coulissen des Circus Renz.' Our drawing, dated 1885, is at the very beginning of this work phase. It is printed in the first major German mass-market newspaper, the Gartenlaube, in issue 4 of 1887 on page 60. The accompanying text on page 68 describes the illustration: 'There the resourceful stall owner [here the author is mistaken] is painting a new one in the midst of his loyal followers, under rather aggravating circumstances: two little monkeys in half-négligee subject his hair and pockets to a careful examination, while a third forces his thin arms through the bars of the cage to play with the guard dog, who can tolerate a good deal of teasing. If he knew that a fourth had meanwhile taken up quarters in his hat, which had been thrown on the ledge, and that a fifth was trying to drive him out of this lodgings, he would probably stand among them and keep a strict inspection.' Monkey shows, in which costumed primates of various species performed small pantomimes on a fully equipped theater stage, were quite common for amusement at fairs in the second half of the 19th century. The most successful show in Germany was that of Benuar (gen. Benoit) Ahlers (1850-1940). Similar menageries often traveled together from festival site to festival site across Europe. This is how Ahler's daughter Ida (1876-1957) and the son of Carl Krone Senior, the founder of the Menagerie Continental, met on Hamburg's Heiligengeistfeld. Carl Krone Junior and Ida Benoit married in 1902 and Krone took over his father-in-law's monkey theater. Benoit Ahlers, now Carl's partner, demonstrated horse dressage when he was very old and founded the famous equestrian tradition of the Circus Krone." B


German-language original:


"Christian Wilhelm Allers, zunächst als Lithograph ausgebildet, studiert an der Karlsruher Akademie. Ab 1885 wird seine Geburtsstadt Hamburg zu seinem Wohnsitz und er beginnt 1887 mit der Ausgabe gezeichneter Zyklen über Theater und Zirkus, unter anderem 'Mikado' und 'Hinter den Coulissen des Circus Renz.' Unsere 1885 datierte Zeichnung steht ganz am Anfang dieser Werkphase. Abgedruckt wird sie im ersten großen deutschen Massenblatt, der Gartenlaube, in Heft 4 des Jahres 1887 auf Seite 60. Der auf S. 68 dazugehörige Text beschreibt die Illustration: 'Dort malt der findige Budenbesitzer [hier irrt der Autor] inmitten seiner Getreuen einen neuen Anschlagzettel, und zwar unter recht erschwerenden Umständen: denn zwei Aeffchen im Halbnégligé unterwerfen seine Haare und seine Taschen einer sorgfältigen Untersuchung, während ein dritter die dünnen Arme durch die Käfigsstäbe zwängt, um mit dem ein gutes Maß von Neckerei vertragenden Wachhund zu spielen. Wüßte er, daß ein vierter inzwischen in seinem auf den Sims geworfenen Hut Quartier genommen und ein fünfter ihn aus diesem Logis zu vertreiben sucht; er würde wahrscheinlich unter sie treten und strenge Musterung halten.' Affentheater, in denen kostümierte Primaten verschiedener Arten auf einer voll ausgestatteten Theaterbühne kleine Pantomimen aufführten, waren zur Belustigung auf Jahrmärkten in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts recht verbreitet. Die erfolgreichste Show in Deutschland war die von Benuar (gen. Benoit) Ahlers (1850-1940). Oftmals zogen ähnliche Menagerien gemeinsam von Festplatz zu Festplatz durch Europa. So lernten sich auf Hamburgs Heiligengeistfeld Ahlers Tochter Ida (1876-1957) und der Sohn von Carl Krone Senior, dem Gründer der Menagerie Continental, kennen. Carl Krone Junior und Ida Benoit heirateten 1902 und Krone übernahm das Affentheater des Schwiegervaters. Benoit Ahlers, nun Carls Partner, führte noch hochbetagt Pferdedressuren vor und begründete die berühmte Reitertradition des Circus Krone." B

 

Dr. Max Osborn, "Julius Klinger, Schwarz-Weiss," Deutsche Kunst und Dekoration
Dr. Max Osborn, "Julius Klinger, Schwarz-Weiss," Deutsche Kunst und Dekoration

Symbolismus

The Daulton Collection

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