Alexander Rothaug

Die verlassene Nixe

[The Abandoned Mermaid],

oil on wood panel, before 1932

 

Alexander Rothaug (Vienna 1870-1946 Vienna)


Die verlassene Nixe [The Abandoned Mermaid]

before 1932


oil on wood panel

95 x 44,5 cm

signed upper left with brush in red: ALEXANDER ROTHAUG

verso again signed and also titled and inscribed "Ölgemälde [oil painting]" 

verso with label of the Künstlerhaus Wien, typographically dated and numbered "2642"



Provenance


ex coll. artist Ernst Fuchs (Austrian, 1930-1915), who hung the painting in his bedroom in the Otto Wagner Villa in Hütteldorf, Vienna, which Fuchs had purchased in 1972 and restored.

 

 

Exhibition History:

 

probably Künstlerhaus Wien, 1932 (label verso)


 

Discussion:


"He [the young rider] has to decide between the mysterious dream world of the mermaid and a life in reality. At this boundary between the brightness and sunshine of the world on the one hand and the darkness of the mermaid kingdom around the forest spring on the other, the youth hesitates, just about to ride off into the light on his horse. Like a wall, the dark tree trunks separate him from the figure of the mourning and yet so alluring mermaid sitting at the edge of the fountain. Her complexion shimmers a little greener than is usual in humans, making her appear as a water spirit connected to the Source. Her reddish blonde hair and the white veil seem to flow down her leg from the well like water, the trickle of her tears unites with the source so that nature becomes a vehicle of expression.  In this scene, the figure of the fountain mermaid, elemental spirit of the water source, possibly serves as an illustration of a legend or fairy tale. For the figure of the crouching mermaid, see also Rothaug's painting "Die Brunnennixe" (Ludwig p. 59, fig. 11)."  B


"Er muss sich entscheiden zwischen der rätselhaften Traumwelt der Nixe und einem Leben in der Wirklichkeit. An dieser Grenze zwischen Helligkeit und Sonnenschein der Welt einerseits und andererseits dem Dunkel des Nixenreiches rund um die Waldquelle zögert der Jüngling, eben im Begriff, auf seinem Pferd ins Helle davonzureiten. Ähnlich einer Mauer trennen ihn die dunklen Baumstämme von der am Brunnenrand sitzend zusammengekauerten Gestalt der trauernden und doch so verlockenden Nixe. Ihr Inkarnat schimmert ein wenig grünlicher als bei Menschen üblich, so dass sie eindeutig als mit der Quelle verbundener Wassergeist erscheint. Wie Wasser scheinen ihr rotblondes Haar und der weiße Schleier über ihr Bein hinweg vom Brunnen hinabzufließen, der Rinnsal ihrer Tränen vereint sich mit der Quelle, so dass die Natur mit zum Ausdrucksträger wird.  Die Figur der Brunnennixe, Elementargeist des Wasserquells, dient in dieser Szene möglicherweise einer Sagen- oder Märchenillustration. Zur Gestalt der kauernden Nixe vgl. auch Rothaugs Gemälde "Die Brunnennixe" (Ludwig S. 59, Abb. 11)."  B


This painting possibly depicts Melusine, a figure in European folklore who is the spirit of a sacred well or spring.



References:


Horst G. Ludwig, Alexander und Leopold Rothaug, Zwei Wiener Maler um 1900 (Munich: Hirmer, 2009), ill. 11, pg. 59. 



 

 


Contact:

Jack Daulton

The Daulton Collection

thedaultoncollection@outlook.com