Alexander Rothaug

Siegfried tötet Fafner

[Siegfried Killing Fafner],

gouache on cardboard, 1928 or earlier

 

Alexander Rothaug (Vienna 1870-1946 Vienna)


Siegfried tötet Fafner [Siegfried Killing Fafner]

1928 or earlier


gouache on cardboard

35 x 27,2 cm

signed lower left with brush in brown: ALEXANDER ROTHAUG

verso in pencil again signed and also titled and numbered "II" 


Provenance


ex coll. artist Ernst Fuchs (Austrian, 1930-1915)


 

Discussion:


This painting is a study for one of a group of mural paintings by Alexander Rothaug decorating the Nibelungen Hall [Nibelungensaal] in the Grand Hotel de l’Europe in Bad Gastein, Austria.


"The artist designed Siegfried's fight with the dragon to be as dramatic as it is decorative. Rothaug's varied ornamental design of the scene (Richard Wagner, Der Ring des Nibelungen, Siegfried, Act 2, 1567-1570, libretto edited by Egon Voss, Ditzingen 2017) does not reduce its tension: red flames spray out of the dragon's mouth towards the young hero, glowing slobber drips down in long streams, gold shimmers underneath, and a bright green stream (or is it dragon's blood?) flows over the forest floor, while the leaves of the linden tree floating on the right already seem to want to be sailing onto Siegfried's back. The black-grey of the forest and rocks forms a neutral background for the dramatic combat action and makes the color accents in red, green, and yellow shine all the more brightly.  Compared to the Gastein version of the painting and the [related] watercolor (R. Schöffl, nibelungenrezeption.de/kunst/quellen/Rothaug_Gastein.pdf. Fig. 3 or Ludwig 41), our composition is drawn mirror-inverted, and in the foreground one of the two dwarf brothers, Mime or Alberich, is visible, observing the fight in secret, and is therefore no less prominently placed than Siegfried. The narrative character of the present sheet thus appears to be additionally enhanced."  B


"Ebenso dramatisch wie dekorativ gestaltet der Künstler Siegfrieds Drachenkampf. Rothaugs variantionsreiche ornamentale Ausgestaltung der Szene (Richard Wagner, Der Ring des Nibelungen, Siegfried, 2. Aufzug, 1567-1570, Textbuch hrsg. von Egon Voss, Ditzingen 2017) mindert nicht deren Spannung: Rot sprühen Flammen dem jungen Helden aus dem Drachenmaul entgegen, glühender Geifer trieft in langen Bändern hinab, darunter schimmert das Gold und leuchtend grün fließt ein Bächlein (oder ist es Drachenblut?) über den Waldboden, während die rechts schwebenden Blätter der Linde bereits auf Siegfrieds Rücken zu segeln scheinen wollen. Das Schwarzgrau von Wald und Felsen bildet einen neutralen Hintergrund für die dramatische Kampfhandlung und lässt die Farbakzente in Rot, Grün und Gelb umso strahlender leuchten.  Im Vergleich zur Gasteiner Gemäldefassung und zum Aquarell (R. Schöffl, nibelungenrezeption.de/kunst/quellen/Rothaug_Gastein.pdf. Abb. 3 bzw. Ludwig 41) ist unsere Komposition spiegelverkehrt gezeichnet, und zudem im Vordergrund einer der beiden Zwergenbrüder, Mime oder Alberich, sichtbar, der im Verborgenen den Kampf beobachtet und somit nicht viel weniger prominent als Siegfried platziert ist. Der erzählerische Charakter des vorliegenden Blattes erscheint damit zusätzlich gesteigert."  B


References:


Horst G. Ludwig, Alexander und Leopold Rothaug, Zwei Wiener Maler um 1900 (Munich: Hirmer, 2009), ill. 41, pg. 117 (a related study). 



 

 


Contact:

Jack Daulton

The Daulton Collection

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